Sportief bezig zijn en jezelf ontwikkelen? Word scheidsrechter

Vind je het leuk om naast je eigen wedstrijden en trainingen sportief bezig te zijn? Dan is fluiten misschien wel iets voor jou! Bij Brakkenstein leer je de ins & outs om dé nieuwe Björn Kuipers te worden.

Oké, direct fluiten op het allerhoogste niveau is niet realistisch. Maar je moet ergens beginnen, en waar beter dan op het veld dat je al kent van je eigen wedstrijden? Mike Hoogenboom en Roy Janssen begeleiden je graag. Na een of twee avonden cursus ga je al het veld op! Roy en Mike blijven aan het begin wel in de buurt, maar jij bent dan al de persoon die helemaal in zijn/haar eentje bepaalt of een speler een overtreding maakt of niet. Of de bal op de stip moet, of er een corner is of een doeltrap.

Fluiten naast je wedstrijd
Fluiten bij Brakkenstein is altijd goed te combineren met je wedstrijd, beloven Mike en Roy. Je hoeft niet te kiezen, maar doet het lekker allebei. Je begint op de zaterdag bij de kleintjes. Snel genoeg zul je merken dat dit je wel of niet goed afgaat. Niet iedereen is voor het vak gemaakt. Als het je wel bevalt, is er altijd ruimte om door te groeien bij de club. Of daarbuiten. Roy is een jaar of 8 geleden begonnen als clubscheidsrechter bij Brakkenstein. En nu fluit hij namens de KNVB in de hoofdklasse, 1e klasse en bij de eredivisie van de vrouwen. Als je benieuwd bent hoe deze officiële trajecten eruit zien, vertellen Roy en Mike je graag meer.

Clubscheidsrechter bij Brakkenstein
Het is trouwens niet zo dat er standaard van je wordt verwacht dat je buiten Brakkenstein gaat fluiten als je je aanmeldt. Zo is Mike heel bewust altijd clubscheidsrechter gebleven. “Ik haal er heel veel plezier uit”, zegt hij. “Voor elke wedstrijd heb ik wel gezonde spanning, ik ben vooraf een beetje zenuwachtig. Op het moment dat je fluit, dan moet je achter je beslissing staan. Zelfverzekerd zijn. Ook al maakt iedereen wel eens een fout. Het gaat om interpretatie en je moet kunnen uitleggen waarom je de keuze maakt.” Dat je snel zelfverzekerd genoeg daarvoor bent, daar twijfelen Mike en Roy niet aan. Zelf hebben ze dat snel zo ervaren. “Maar het belangrijkste is dat je er plezier in hebt.”

Word jij de Kuipers van Brakkenstein?
Dus, ben jij 14 jaar of ouder en heb je wel zin in een sportieve uitdaging? Word jij de Kuipers van Brakkenstein? Meld je aan bij Mike via yvonne.mike1@gmail.com of 06-417 751 89. Ook als je verdere vragen hebt over scheidsrechters kan je bij hem terecht.